• Plan Nacional de Desarrollo
  • Plan Nacional de Desarrollo Turístico

    2017 - 2021

    Plan Nac. Desarrollo Turístico

    SEGUIR LEYENDO

Costa Rica Tourism Board
INSTITUTIONAL SITE

To offer better customer service, the Costa Rica Tourism Board (ICT in Spanish) is being renovated. As a part of this process, we put at your disposal a web site with a modern design that includes an array of information to help speed up institutional procedures, operations, and consultations.

We are the governing tourism institution in Costa Rica; our premise is constant innovation so that tourism activities become the engine for the economic growth of the country.

We are the governing tourism institution in Costa Rica; our premise is constant innovation so that tourism activities become the engine for the economic growth of the country.

Estadisticas

Statistics

Tourism Statistics

Every tourism indicator for Costa Rica in one place.

READ MORE 
Sostenibilidad

Sustainability

Tourism Sustainability

Our mission to protect the environment has made us stand out.

READ MORE
Tramites

Procedures

and Citizen Information

Quick access list to every kind of ICT procedure and consultation.

READ MORE 
Esencial Costa Rica

Regional Offices

Where can you find us?

Our locations and what you can do in regional offices

READ MORE
No result...

Comunicado: ICT galardona empresas de hospedaje del GAM por calidad en el servicio

Por primera vez, el Instituto Costarricense de Turismo premió a 60 establecimientos de hospedaje ubicados en el Gran Área Metropolitana, los cuales optaron voluntariamente por la Declaratoria Turística, una norma promovida por el ICT para impulsar la calidad del servicio que se ofrece.

Alberto López, Gerente General del ICT, explicó que la categorización de una a tres estrellas abarca en más del 90% a empresas que por sus características son consideradas pequeñas y medianas, lo cual resalta la conceptualización del Modelo de Desarrollo Turístico Sostenible impulsado por nuestro país.

“Con el paso del tiempo, Costa Rica se ha caracterizado por contar con una estructura empresarial inclusiva, diversificada, en la que conviven empresas pequeñas, medianas y grandes compañías turísticas; sin embargo, el destino se distingue por una fuerte presencia de mipymes que generan importantes beneficios económicos al país. Hoy reconocemos el esfuerzo de estas empresas que voluntariamente asumieron la Declaratoria Turística, para así efectuar los cambios necesarios que les permitieran mejorar calidad en el servicio que brindan a sus clientes, lo cual representa una premisa para la institución y debe convertirse en una prioridad fundamental para toda la cadena de valor turística”, destacó López.

El reconocimiento para los establecimientos de hospedaje con una a tres estrellas se ha efectuado desde hace dos años fuera del Gran Área Metropolitana. De esta forma, alrededor de 221 empresas recibieron dicho galardón en zonas como Turrialba, Puntarenas, Guanacaste, Zona Sur, Limón, Guápiles y San Carlos.

Por su parte, Walter Monge, Jefe de Gestión del ICT explicó que la institución se ha preocupado por categorizar y clasificar la infraestructura hotelera del país, de manera que exista una concordancia entre el producto hotelero costarricense, con los estándares de calidad para asegurar la satisfacción del cliente. “La idea es que las empresas busquen de manera constante el mejoramiento de sus operaciones y el servicio al cliente, por lo que esta premiación debe servir de aliciente para que dichas compañías aspiren a progresar constantemente en aras de garantizar un servicio de alta calidad.

En esta ocasión, 32 empresas obtuvieron tres estrellas, 19 establecimientos de hospedaje dos estrellas y nueve empresas una estrella.

Las empresas que voluntariamente solicitan la Declaratoria Turística deben cumplir con una serie de requisitos técnicos, económicos y legales, los cuales buscan asegurar la legalidad de la actividad turística y contribuir con el mejoramiento en la calidad del producto turístico costarricense.

La Declaratoria Turística ha sido diseñada para reconocer a establecimientos de hospedaje, empresas de transporte acuático, de turismo rural comunitario, agencias de viajes (emisoras y receptivas), empresas gastronómicas, actividades temáticas relacionadas con turismo, compañías de alquiler de vehículos y líneas aéreas. La categorización para todos los grupos va de una a cinco estrellas.

En cuanto a los establecimientos de hospedaje, la Declaratoria abarca hoteles boutique (mínimo cinco habitaciones), cabañas, cabinas y albergues con siete habitaciones, así como hoteles.

Beneficios para las empresas con Declaratoria Turística

  • Ser incluida en los listados oficiales del ICT (y web)
  • Recibir capacitación por parte del ICT
  • Requisito obligatorio para obtener el contrato turístico.
  • Obtener categorización
  • Establecer el link en el sitio web del ICT
  • Optar por el CST (Agencias de viajes)
  • Acceso a información actualizada sobre el comportamiento del mercado
  • Acceso a promoción por medio de página Webwww.visitecostarica.com
  • Participación en ferias turísticas internacionales.
  • Posibilidad de participación en campañas cooperativas internacionales con agencias de viajes mayoristas y líneas aéreas.
  • Posibilidad de participación en campañas en zonas específicas, en coordinación con hoteleros locales con el fin de ofrecer descuentos especiales al turista.
  • Posibilidad de distribuir material en los Centros de Información Turística del ICT ubicados en aeropuerto Juan Santamaría, Edificio ICT y Museo del Oro.
  • Fuente ICT

Categoría 1 Estrella
Apartotel El Erizo Hotel Cocorí
Apartotel Solfra Hotel Doral
Caña Dulce Inn La Fonda de Charlie
Gran Hotel Centroamericano Posada Nacientes de Palmichal
Hotel Ceos
Categoría 2 Estrellas
Albergue Turístico El Marañón Hotel Hojarascas
Apartohotel Bamboo Hotel Mirador Pico Blanco
Apartotel La Perla Hotel Monte Campana
Finca Luna Nueva Lodge Hotel Sportsmens
Hotel Amaneli Hotel Villa Zurqui
Hotel América Kap's Place
Hotel Berlor Out Of Bounds Inn
Hotel Cacts Posada Nena
Hotel Casa Sesenta Y Nueve The Palm House Inn
Hotel Colonial
Categoría 3 Estrellas
Albergue Chetica Ranch Hotel Dulce Hogar (Adventures Inn)
Apartotel Cristina Hotel Dunn Inn
Apartotel Valladolid Hotel Fleur de Lys
Apartotel Villas de Cariari Hotel Inca Real
Apartotel Obelisco Hotel KC San Jose Colaye
Best Western Paradise Inn & Spa Hotel Novo
Edelweiss (Rincón de San José) Hotel Paraíso Carlisa
Hotel Aeropuerto Hotel Plaza Real
Hotel Alta Hotel Rancho Mirador San Miguel
Hotel Ambassador Hotel Robledal
Hotel B&B Puerta del Sol Hotel Santo Tomas
Hotel Boutique Luz de Luna Dat –Tebej Hotel Talamanca
Hotel Buena Vista Hotel Vesubio
Hotel Colinas Alta Vista Las Cumbres Inn
Hotel Costa Rica Morazán Posada Canal Grande
Hotel Costa Rica Tennis Club Rancho Margot

Tourism in Costa Rica

Viistantes por MOtivo de Viaje Placer

75% travel for vacation purposes.

75% of the people visiting Costa Rica travel for vacation, pleasure, and leisure; while only 13% do so for professional and business purposes.

Más de 2 Millones de visitas anuales

More than 2 million visits per year.

Costa Rica has a constant visit growth year after year; and, it remains as the main destination of the Region.

Satuisfacción del Turísta

68% enjoy the sun and beaches of Costa Rica.

Costa Rica offers idyllic beaches in both the Caribbean Sea and the Pacific Ocean, becoming a favorite destination for this activity

Notes Section

 

 

  • The airline will offer two direct flights to our country.
  • With this connection between San José and Amsterdam-Schiphol, there will be access to 131 destinations around the world.

Today, Royal Dutch Airlines opened their direct flight to Costa Rica. The airline will fly directly to San José, Costa Rica (Amsterdam-San José-Amsterdam) twice a week (Tuesdays and Fridays) during the European winter (November to Mar

 

In the aftermath of Tropical Storm Nate, the Costa Rica government has announced two recovery effort priorities: restoring all national highways and continued monitoring of the affected areas.

President Luis Guillermo Solís, together with the National Commission for Risk Prevention and Emergency Care (CNE), which is part of the Costa Rican Tourism Board (ICT), and other first responders, have worked tirelessly to restore operations throughout the country in the s

In the wake of Tropical Storm Nate and as a follow-up to the response to the situation occurred, the President of the Republic, Luis Guillermo Solís, together with the Comisión Nacional de Prevención de Riesgos y Atención de Emergencias (National Risk Prevention and Emergency Response Commission, or CNE) of which the Costa Rican Tourism Institute (ICT) and other first response institutions are members, have taken on the task of responding in a comprehensive fashion to the storm's impact a

 

  • The Board reiterates the importance of the tourism sector protecting tourists’ safety.
  • It maintains coordination with the Emergency Operations Center (COE in Spanish), the Chamber of Tourism and Airports. 
  • ICT provides personnel working emergency, as well as the 800 – TURISMO line. Central line 22995800 / 5738 has also been opened.

The ICT strongly urges all tourism companies to work together with local committees

Enjoy the Museum Walk Pass

 With the new Museum Walk Pass, you can now visit the Jade Museum, the pre-Columbian Gold Museum, and the National Museum of Costa Rica, where you will be able to visit the stone, ceramic, jade a...

Read more »

Enjoy the Weekend with These Options

  If you do not have plans for this weekend, the Costa Rican Tourism Board (ICT, as per its acronym in Spanish) invites you to enjoy these free and low-cost options. The options range from spend...

Read more »

Instituto Costarricense de Turismo